Att svenskar är ett relativt icke-troende folk kommer knappast som någon överraskning och enligt många undersökningar tillhör Sverige de länder med allra flest ateister. Medan många människor förvisso hävdar sig tro på ”något”, kanske en högre kraft av ett mycket abstrakt slag, eller energier i naturen och en form av andeliv, så är det inte särskilt många svenskar som anser sig vara religiösa. Frågan om vad detta beror på är omdiskuterad och argument som att ekonomiskt välmående och jämlikhet, individuell frihet och hög utbildning är alla en stor del av dessa diskussioner.
Men hur ser det egentligen ut i våra skolor? Får svenska barn lära sig att vara ateister när de går i skolan eller är detta irrelevant i frågan. Frågan har undersökts av forskaren Karin Kittelman Kensler, själv lärare, som undersökt ateism i svenska skolor i många år och hon har kommit fram till slutsatsen att undervisningen i religion uppmuntrar ateism. Hon har lagt fram en 338 sidor lång avhandling vid Göteborgs universitet och här kan man följa hennes observationer och forskning ett flertal olika skolor och lektioner i religionsundervisning.
Bland de karaktäristiska momenten i svensk religionsundervisning är att religion ofta presenteras av lärarna som något som tillhör det förflutna. Att kyrkan var stark förr i tiden och att människor för länge sedan trodde på gudar och andar. Med andra ord avvisas tanken att man kan tro på sådant i dagens Sverige. Religiösa människor framställs dessutom som ”de” istället för ”vi”, vilket ytterligare påverkar barnens inställning till religion. Kensler har bland annat märkt att barn som vuxit upp i religiösa familjer håller sig tysta under dessa lektioner, då de upplever ett grupptryck att inte erkänna att man tillhör en viss trosåskådning. Däremot händer det att elever kontaktar sina lärare efteråt för att ställa frågor rörande sin religion som de inte vågat ställa under lektionens gång.
Kensler menar att detta ger en väldigt ensidig bild av hur religion uppfattas av elever i Sverige och att det vore bättre med någon form av balans. Det är alltså inte frågan om att lärare plötsligt skall börja hötta med katekesen utan snarare att vinkla sina lektioner så att både tro och icke-tro presenteras som två likvärdiga alternativ. Bara för att Sverige är ett sekulärt land så behöver ateism inte nödvändigtvis vara det enda alternativet, menar hon.