Västvärlden, och Sverige i synnerhet, präglas av en individualistisk syn, med jaget i fokus. Detta manifesterar sig bland annat i många människors önskan att ständigt få förverkliga sig själva, shoppa, måna om sitt utseende och fixering vid att vara lyckliga. Samtidigt genomlever västvärlden ett uppsving för trosuttryck från de asiatiska cirkulära religionerna, så som meditation och yoga.
Stark gud inom linjär religion
De linjära religionerna lär att det finns en Gud, en stark auktoritet. Även i en jobbig situation, som vid en begravning arrangerad av lovabegravning.se, kommer man behöva vända sig till Gud istället för sig själv och människorna omkring en. Bland annat kristendomen lär att det egna jaget egentligen är obefintligt och att man behöver vända sig till Gud och Jesus för att växa som människa. Det är en anledning till att kristendomen förlorar viss mark i Sverige; att med egen kraft förverkliga sig själv går inte ihop med att överlåta sitt liv åt Kristus.
Inre utveckling
De cirkulära religionerna betonar en egen inre utveckling och att man med meditation, yoga etc., alltså genom träning av sina inre förmågor, kan stärka sitt sinne och uppnå ett högre, mer upplyst tillstånd. Detta är säkert mer lockande för de som räds att överlåta ansvaret för sitt liv i någon annans händer.
Särskilt buddhism betonar ju dock att det materiella är förgängligt och innebär ett lidande. Där anser man att begär efter materiella saker är en av lidandets orsaker, först när man helt avstår från materiella begär kan man bli fri från lidande. Buddistiska munkar och nunnor äger enbart några få föremål. Vissa hinduiska asketer äger inte ens kläder att ha på sig. Detta står ju i kontrast mot det konsumerande västliga samhället. Det är kanske så att dessa övningar ger ett välbehövligt avbrott från den materiella världen. Många väljer nog heller inte att se till denna bit av religionen.